Emosjonsfokusert ledelse

21.09.2023

Følelser er informasjon, de er vårt indre kart og kompass. Det å forstå, administrere og håndtere følelser gjør oss bedre i stand til å navigere i møte med oss selv og andre. Det er individuelle ulikheter i vår evne til å forstå og håndtere følelser, men egenskapene som utgjør emosjonell intelligens kan læres og styrkes gjennom trening.

Når vi mennesker kommer på jobb, tar vi med oss våre følelser og emosjonelle egenskaper. Gjennom en arbeidsuke må vi ofte håndtere situasjoner som skaper stress og ubehag. Ledere har et særlig ansvar når det kommer til å forvalte følelser i organisasjonen. Emosjonelt lederskap handler om å forstå, kontrollere og administrere følelser, egne, så vel som teamets. Følelser påvirker mål, beslutninger, kreativitet og samarbeid i en bedrift. God følelseshåndtering er viktig da det over tid vil skape en organisasjonskultur som bruker følelser som en ressurs for måloppnåelse.

Emosjonelt intelligente ledere sikrer de ansattes trivsel og skaper gode relasjoner. De er tydelige og sterke, men evner også å vise sårbarhet. De ser hver ansatt og deres ressurser og utviklingspotensial og gjennom dette får det beste ut av hver enkelt. Emosjonsfokuserte ledere er selvbevisste og klar over sin innvirkning på andre. De vet at deres følelsesmessige tilstand i stor grad påvirker teamets beslutningstaking, læring og ytelse, og de bruker dette til sin fordel. De bruker innsikten til å skape positive følelser blant sine kolleger og hjelper dem med å oppnå gode resultater på en effektiv måte. Kort sagt, de fanger opp andres følelser, og med utgangspunkt i disse, guider de ansatte strategisk for å yte best mulig i sitt arbeid.

Det å være en emosjonelt intelligent leder handler om mer enn å være empatisk og en god lytter. Det er fem egenskaper som kjennetegner effektivt emosjonelt lederskap. Dette er egenskaper en leder bør være bevisst og jobbe aktivt med å utvikle/styrke i sitt lederskap:

1. De får sine kolleger til å føle seg vel. Det er viktig at de ansatte trives på jobb for at en organisasjon skal fungere godt. De fleste bedrifter er bevisst dette og har strategier og rutiner for å fremme et godt psykososialt arbeidsmiljø. Men også positive bemerkninger og kommentarer i hverdagen kan øke trivselen blant de ansatte. Lederen vil alltid spille en avgjørende rolle i å inspirere, skape positiv stemning og samhold i gruppa.

2. De viser sårbarhet når det er hensiktsmessig. Selv om en leder har mye ansvar og bør framstå tydelig og sterk, er de mennesker med følelser, og som av og til gjør feil. En emosjonsfokusert leder vet at sårbarhet ikke er det samme som svakhet, og når en leder viser sårbarhet, vil de ansatte lettere kunne identifisere seg med han/henne, noe som skaper tillit.

3. De er gode til å kommunisere. God kommunikasjon er avgjørende for et godt arbeidsmiljø. Emosjonsfokuserte ledere kommuniserer med sine ansatte på en tydelig og empatiske måte. De er lydhøre for kritikk og negative tilbakemeldinger.

4. De vet hvordan de skal motivere teamet. Dette henger sammen med punkt 1. En oppmuntrende kommentar på det rette tidspunktet eller en gratulasjon i forbindelse med godt utført arbeid kan være en stor "boost" for den ansattes arbeidsmoral og trivsel.

5. De vet hvordan de skal utnytte potensialet til alle medlemmene i teamet. De er bevisst de ansattes ulikheter og tilpasser tilnærmingen til den ansatte i ulike situasjoner på bakgrunn av dette.

Følelser kan være en svært verdifull kilde til relasjonsbygging hvis de håndteres på en hensiktsmessig måte. En emosjonsfokusert leder vil jobbe aktivt med å forstå følelser og bruke denne kunnskapen til det beste for bedriften. Emosjonsfokusert ledelse vil skape gode resultater og et godt arbeidsmiljø hvor de ansatte trives. Det vil skape en organisasjonskultur basert på prinsippet om at kjernen i en bedrift er menneskene som arbeider der.